Un CAER jove i de risc


Els propòsits que es va marcar l'any passat la nova direcció del Centre d'Arts Escèniques de Reus (CAER), encapçalada per Cèsar Compte, queden palesos en la temporada 2010-2011: “Nous llenguatges, nous talents, nous públics”, segons Compte. El CAER arrencarà amb tres produccions de teatre familiar, de les companyies La Baldufa, Pa Sucat i Forani Teatre. Un altre puntal serà el circ i, per primer cop, es programa en una vela. Les dramatúrgies contemporànies les signen Joan Cavallé, Pepa Plana, Juan Mayorga i Michael Frayn.

La sisena temporada del CAER fa costat més que mai als creadors del territori i als actors i directors joves. Seran divuit produccions dividides en quatre grans blocs: el teatre familiar; les dramatúrgies contemporànies, que inclouen dos muntatges protagonitzats per clowns; els nous llenguatges escènics, i el circ, amb tres espectacles que s'inscriuen dins del Trapezi, la Fira del Circ de Catalunya.

En l'apartat de dramatúrgies contemporànies, el CAER proposa un Tortell Poltrona que es posa sota la direcció de Mario Gas en l'espectacle Grimègies. Un tàndem que sorprèn fins i tot al mateix pallasso: “Podem acabar molt bé o molt malament; Mario Gas s'atreveix a dirigir un pallasso i aquest és un gran repte”.

Les altres quatre dramatúrgies contemporànies que es posaran en escena tenen un clar segell del territori:Angelus Novus, de Juan Mayorga, una obra “que comença com un thriller i acaba com una tragèdia”, que dirigirà Miquel Àngel Fernàndez; Peus Descalços sota la lluna d'agost,de Joan Cavallé que va guanyar el premi Serra d'Or Crítica de Teatre 2010; Èxodde, dirigit per Adrian Schvarzstein i protagonitzat per Pepa Plana, i Copenhaguen, del britànic Michael Frayn, que es basa en el procés d'investigació que va precedir la construcció de la bomba atòmica.

Les altres produccions exploren els nous llenguatges escènics, com ara Claim your plac, una videoinstal·lació de gran format. A Badomies o moviments musicals de cinc faules de La Fontaine, Ester Nadal posa sobre l'escenari músics en moviment. No mataràs, de la companyia Criatures es representarà al carrer. Per donar importància als autors locals, el CAER produeix Que demà me'n recordi, un espectacle multidisciplinari sobre textos de vint autors, dirigits per Rosa Mateu.

El CAER consolida la seva aposta pel circ en totes les seves modalitats: circ de sala, circ de carrer i, per primer cop, circ en una vela. Johnny Torres estrenarà el muntatge Circ Teatre Modern dins d'una petita vela (l'emplaçament encara s'ha de confirmar). Aquest espectacle s'emmarca dins el Trapezi, la Fira del Circ de Catalunya, igual que els espectacles Edit, i Capas.

El director del Centre d'Arts Escèniques de Terrassa (CAET), Pep Pla, ha decidit especialitzar les seves produccions en la nova dramatúrgia. Ara, tot i el risc de fer uns espectacles que experimenten i poden allunyar-se del públic, han decidit mostrar ben clar el seu segell. El mateix Pla crearà i dirigirà un espectacle, Anthropos, que parteix de La disputa de Marivaux. Pla ha treballat el text com a actor i com a director. Ara vol fer una recerca cap endins per mostrar com la Il·lustració intenta despullar l'home “del seu bagatge cultural” en una recerca antropològica “que desembocarà en la mort i el fet d'estar vius”. També d'una forta dosi d'investigació és La idea d'Europa, escrit a partir de la novel·la del filòsof George Steiner, així com la comèdia negra sobre uns executius en hores baixes: La majoria dels suïcidis són en diumenge. A la incertesa institucional cal sumar-li dos nous valors: Pep Pla espera que en els pròxims mesos es nomeni Terrassa com a ciutat Amiga del Circ. En la seva programació fins al gener incorporen dues companyies de circ: Trio Zindare i Tub d'Assaig. El Teatre Principal és l'altra basa. S'espera que s'inauguri a l'abril. Aquest espai de gran format podria acollir muntatges del Centre Cultural i l'Alegria.

Font: Carina Filella (www.elpunt.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario