Teatre ‘pluriocupat'


La majoria dels directors d'escena ho són per vocació. Aquesta és una de les principals conclusions de l'Estudi i reflexions sociolaborals dels directors i les directores d'escena a Catalunya, que ha elaborat l'Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya durant 22 mesos. Dels 435 directors que formen la base de dades, han entrevistat 186 actius. De seguida es constata en l'enquesta que hi ha directors amb una gran dificultat de fer estrenes (el 43,4% feia un any que no hi treballaven i un 45,9% no tenen projecte en el termini d'un any) i els que es prodiguen a les cartelleres: un 17,4% cobra 12.000 euros a l'any o més i un 32,3% calculen dos projectes en un any). El 80% dels directors declaren que no viuen de la direcció escènica. I per això, el 90% són pluriocupats. L'estudi revela que les parelles dels directors tenen un pes molt important en l'economia familiar, perquè cobren més.

La dificultat d'estrenar contractats per teatre públic, privat o productora (segons l'enquesta un 73% va acceptar una direcció sense contracte en l'últim treball i fins a un 13,5% dels directors no els han contractat al teatre públic) implica que la direcció assumeixi sovint peces de producció pròpia, en què arrisca diner propi i que, tot i les ajudes de les institucions pot acabar perdent-hi diners. Per abaratir la producció, la direcció assumeix altres càrrecs com ara la de producció i, sovint, evita contractar formalment els actors (39,9%). L'escenari primordial és als teatres que el conveni d'actors coneix com a grup B (sales alternatives): hi ha treballat el 73,7%. Als teatres principals, els de grup A, només hi ha treballat el 31,2%.

Pel que fa a la participació majoritària dels festivals de Catalunya (un 67,4% diu haver participat en algun festival) és enganyosa. Als principals festivals hi ha una reiteració de noms. Per això, el 69,5% mai ha estrenat a un Grec; el 76,2% tampoc va ser al desaparegut Sitges Teatre Internacional; el 95%, al Festival Shakespeare; el 85%, al Temporada Alta, ni el 73,4%, al de Tàrrega (per contra, hi ha directors que han presentat fins a 19 espectacles). La participació majoritària en festivals es deu a cartells poc coneguts.

La situació de la dona és encara més inestable i més vocacional que la dels homes. D'una mitjana d'edat més jove (principalment de 31 a 40) que la dels homes, que és de 41 a 50, suposen només el 22,7% del sector. Segons les seves dades, cobren menys per producció dirigida que un home: 1.200 si és una producció pròpia o fins a 3.900 si és una producció aliena. Als homes, la mitjana de sous és d'uns 2.000 euros en obra pròpia i fins a 5.400 en aliena.

El perfil del director d'escena és una persona d'esquerres (80%), el 29,6% són simpatitzants d'un partit (el tripartit en copa el 88,5%). Tot i això, aquests directors consideren que ser d'un partit no reporta beneficis i, en canvi, un 17,3% pensa que els perjudica. Quan la pregunta és als 186 entrevistats, s'estima que beneficia en un 71% ser simpatitzant.


Font: Jordi Bordes (www.elpunt.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario