Crisi? Quina crisi?


Les noves sales de teatre de la cartellera de Barcelona responen a projectes de feia anys, però que es concreten ara, tot i que sembla arriscat fer inversió en època de recessió. Demà obre l'Atrium (Consell de Cent, 433). En un termini d'un mes, segons calculen els seus responsables, El Rei de la Màgia obrirà un espai al número 15 del carrer de Jonqueres que substituirà el museu que tenien al carrer de l'Oli. Aquestes dues sales se sumen a la de Porta 4 (a Gràcia) i la Sala Flyhard d'Hostafrancs. Les sales petites multipliquen les possibilitats que les joves companyies donin a conèixer el seu treball. Els seus pressupostos no depenen tant de la recaptació a taquilla com de la inquietud per produir nous treballs. El teatre sempre ha estat en crisi. Ara la crisi general sembla que ajuda a descongestionar portes que eren tancades.

Raimon Molins aclareix que l'obertura de l'Atrium es deu a un projecte que es va originar fa uns set anys. Un grup d'actors volien ser companyia i van comprovar que, sense sala, tenien moltes dificultats per tenir un aparador. Van traçar un projecte a mitjà termini: a més de sala, calia un estudi per organitzar-hi tallers de teatre per reciclar-se ells mateixos i altres professionals interessats, i calia disposar d'una productora que ajudés a fer viables les seves idees escèniques i les d'altres grups en situacions similars. Avui, l'Atrium té un estudi de 250 metres quadrats a Gràcia i ara, una sala amb 57 localitats a l'Eixample. Durant el que queda de temporada, assumeixen presentar espectacles seus. A la propera, presumiblement incorporaran produccions d'altres grups afins. També es plantegen fer una programació de titelles per al públic familiar.

L'Atrium s'ubica en un espai de lloguer, però que és propietat d'un dels familiars, cosa que garanteix una estabilitat raonable en els contractes de lloguer i un preu assequible. La companyia Atrium preveu presentar espectacles de petit format en aquesta sala, però no es vol tancar a presentar peces (de mitjà o gran format) en altres escenaris. Del 26 de gener al 27 de febrer es representa A porta tancada de Jen-Paul Sastre. Posteriorment, es farà una versió de Hamlet a càrrec de Jules Laforge i, per acabar, un text d'un autor contemporani africà, Koffi Kwahulé. A la sala també hi haurà una companyia de música que prepararà concerts espectacle. Mireia Trias, cap de producció d'Atrium, atribueix el creixement del nombre de sales a la generació Erasmus, “que ha viatjat molt” i ha vist projectes petits en els quals s'ha emmirallat.

El nou local del Museu de la Màgia permetrà fer programació regular d'espectacles de màgia. En espera dels vistiplaus dels últims permisos, es calcula que la sala obrirà al final de febrer. Diuen que la crisi potser els ha ajudat a trobar espais de lloguer més assequibles que fa anys. Porta 4 aprofita l'espai adreçat a escola de teatre per fer-hi representacions a les nits. També Flyhard ha reconvertit la seva sala d'assaig en una sala d'exhibició singular. Paral·lelament a l'obertura d'aquestes sales, també s'ha reinaugurat el Lliure de Gràcia, s'ha reobert el Mercat de les Flors (amb la incorporació de la sala Pina Bausch), s'ha inaugurat l'Artèria Paral·lel, i l'Alexandra ha habilitat sessions de teatre compatibles amb les de cinema.

La temporada passada van obrir l'Almeria Teatre (impulsat per la companyia Gataro), l'Antic Teatre (malgrat unes quantes obres que gairebé tomben el projecte) i l'Akadèmia, que avui és tancada. Ja sabien que haurien de tancar un any, perquè la construcció d'un aparcament a la finca (Buenos Aires, 47) els deixava sense porta d'entrada. Per ara.

Font: Jordi Bordes (www.elpunt.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario