'Bieito's factory'


Els 25 anys de l'empresa Focus es recordaran pel naixement de BIT (Barcelona Internacional Teatre), una aventura que signa Calixto Bieito i que té Borja Sitjà com a gerent del nou ens. Tant l'Ajuntament de Barcelona, com el Departament de Cultura i el ministeri assumiran fins a un 25% de les inversions anuals. Ahir tothom coincidia, a la fàbrica de creació Fabra i Coats, en la necessitat d'exportar el talent amb la complicitat artística d'altres centres de producció internacional i anant de bracet l'empresa privada amb la pública. La llengua, com la voluntat de fer mixtures de disciplines artístiques, provocaran col·lisions que ajudaran a trencar els motlles dels teatres de cada territori, un exercici saludable tant per als artistes com també perquè els espectadors respirin nous aires de llenguatges escènics. Per Bieito, el BIT “és una necessitat”. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, el va corregir, “la sortida no és una necessitat, si no el resultat de l'èxit: cal estar oberts al món”.

Focus, gràcies a Bieito generalment, fa anys que s'aventura amb èxit a l'estranger. Ara ho farà amb una estructura estable a Barcelona i mirant de repartir joc entre directors de la casa (Julio Manrique, nou director artístic del Romea, figura en un projecte pel 2013/2014) com forans (Àlex Rigola, Andrés Lima i David Marton signen per la temporada 2012/2013 el projecte Llull). A més de Marc Rosich, un contrastat adaptador que col·labora amb Bieito des de fa anys, també hi ha previst un text de Pau Miró Viatge d'hivern (sobre l'angoixa) que haurà de dirigir un director internacional i alternarà el català, l'anglès i, possiblement, l'alemany. Serà pel 2012/2013.

Les xifres

Bieito confia que amb aquest projecte d'excel·lència artística i solvència empresarial no calgui justificar l'èxit a través de les ocupacions teatrals. El pressupost d'aquest 2011 és de 500.000 euros; 850.000 pel 2012, i fins a un milió pel 2013. Són les aportacions que farà el BIT, però cal sumar-hi el que aconsegueixi d'explotació cada muntatge o coproducció.

Per ara, hi ha set projectes d'espectacles. Sitjà afirma que cada dos anys es donaran sortida a tres produccions. La primera, amb repartiment tancat, la dirigirà el mateix Bieito. Amb música de Carles Santos (“encara no sé si serà una òpera o un espectacle amb música”) i un repartiment castellà i alemany es representarà El gran teatro del mundo, de Calderón de la Barca. L'estrena serà el 5 de novembre vinent i hi ha previstes 60 representacions fins a l'agost del 2012 a Friburg, París, Barcelona, Madrid, Almagro i Nova York. També hi ha data per a l'estrena del segon muntatge, Forests, de Shakespeare: 27 d'agost del 2012, i alternarà català i anglès. Bieito apel·la a la necessitat de parlar de la transició, a revelar el pacte de silenci en un espectacle multidisciplinari Amnistia-Amnèsia, comentaris sobre la memòria històrica d'Espanya, que s'estrenaria al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Tot i l'evident complicitat de molts teatres d'Europa i dels Estats Units amb Bieito, cap equipament pren cap compromís econòmic Un consell artístic vetllarà pel risc i la rigorositat de BIT: Brian McMaster, director del Festival d'Edimburg fins al 2006; Patrick Sommier, director del MC93 de Bobigny; Josep Ramoneda, director del CCCB, i Gerardo Vera, director del Centro Dramático Nacional.


Font: Jordi Bordes (www.avui.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario