La veu del musical



“El teatre musical és un gènere que m'estimo molt i, en aquest àmbit, em sento especialment satisfeta d'alguns projectes com ara Casem-nos una mica, que vam coproduir el 1993 amb Pep Anton Muñoz i que va ser la primera adaptació d'una obra de Stephen Sondheim a l'Estat espanyol. Vam rebre el Premi de la Crítica, però pel que fa a públic no vam tenir la repercussió que esperàvem.” Ho explica Nina, artista de llarga trajectòria –el 2013 celebrarà els seus 30 anys de professió–, barcelonina de naixement i lloretenca d'adopció, que ha estat pionera del nou teatre musical a Catalunya i, com a pionera, ha viscut els pitjors i els millors moments del gènere, aquests últims representats numèricament per les 2.081 representacions de Mamma mia! en què ha participat com a protagonista principal.
Ara, Nina homenatja el teatre musical en un espectacle titulat De Broadway al Paral·lel: un projecte de l'Orquestra de Cadaqués que demà divendres arriba a la sala simfònica de l'Auditori de Girona (21 h, entrades de 30, 40 i 45 euros). Es tracta d'un concert en què Nina, acompanyada d'un ensemble de l'Orquestra de Cadaqués –que inicia amb aquest concert un cicle de programació estable a l'Auditori de Girona–, interpreta una quinzena de cançons extretes de musicals com ara West Side story, de Leonard Bernstein i Stephen Sondheim; Shall we dance?, de George i Ira Gershwin; Man of la Mancha, de Mitch Leigh i Joe Darion; Les Misérables, de Claude-Michel Schönberg i Alain Boublil, i Cabaret, de John Kander i Fred Ebb. Durant el concert, Nina també fa altres incursions en el llegat del seu admirat Sondheim, com a compositor i com a lletrista, a través d'obres com ara A little night musicGypsy i Company. Alguns temes apareixen en la seva versió original en anglès i d'altres se n'ha triat l'adaptació al català. L'any vinent està previst que la gira continuï per la resta de l'Estat espanyol.
I el Paral·lel? Apareix bàsicament en la recta final de l'espectacle, amb tres temes de Flor de nit, el musical que Albert Guinovart i Manuel Vázquez Montalbán van crear per a Dagoll Dagom. “Això va ser idea meva: volia remarcar que aquí també tenim un gran autor de teatre musical, Albert Guinovart, amb títols com ara Mar i cel i Flor de nit, que és la meva favorita. No només a Broadway es fan coses fantàstiques”, explica Nina, que en aquest espectacle aprofita les pauses entre cançó i cançó per contextualitzar una mica cada cançó i fer també cinc cèntims de les obres originals i dels seus autors, amb voluntat de fer una mica de pedagogia sobre el teatre musical.
Per a l'actual fenomen del musical a Catalunya, després de tants anys de picar pedra, Nina té una explicació “molt fàcil”: “El gènere del musical no pertany a la nostra tradició i, per tant, primer feia falta una feina de fidelització del públic, que no es fa en dos dies. I algunes empreses privades d'han entestat a fer musicals amb una imprescindible visió de negoci. Un efecte positiu és que s'han obert força escoles que ofereixen una formació multidisciplinària de l'actor, també en aspectes com el cant i el ball.”
A més de la gira estatal d'aquest espectacle, l'any vinent Nina vol continuar col·laborant amb el grup Port-Bo en el seu projecte compartit de cançons de taverna i, sobretot, vol continuar formant-se i començar a preparar el seu 30è aniversari d'ofici.
Font: Xavier Castillón (www.elpuntavui.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario