L'amor i tots els seus jocs



Font: Antoni Ribas Tur (ara.cat)
L'espera ansiosa d'una trucada, els dubtes, les primeres cites, els equívocs, la tendresa, les mentides, el desig, la rutina, el matrimoni... Des de fa segles l'amor és una font d'inspiració inesgotable per a creadors de tota mena, i quan els sentiments més idealitzats es desgranen en les grandeses i en les petites misèries de la gent corrent sorgeixen obres com T'estimo, ets perfecte, ja et canviaré. Aquest musical de Joe DiPietro i Jimmy Roberts és recordat a Barcelona perquè va ser un fenomen quan es va estrenar a finals del 1999 de la mà del director Esteve Ferrer al Teatre Poliorama, i demà Elisenda Roca n'estrena una nova producció al mateix teatre. Tretze anys després, com canten els quatre protagonistes, "Ja hi tornem a ser", amb la dosi d'humor, ironia i mala bava amb què les cançons tracten el món de la parella.
Hi tornen a ser Frank Capdet, que va fer la gira del muntatge anterior, i Mercè Martínez, que va debutar com a professional aleshores. "Ara l'agafo amb tretze anys més d'experiència", explica Elisenda Roca, que ha comptat amb dues de les veus més solvents del musical català: Muntsa Rius i Jordi Vidal. "La Muntsa tenia moltes ganes de fer l'obra el 1999, però estava embarassada. Ve de fer un paper més melodramàtic, la Sally de Follies. I Jordi Vidal és extraordinari. Em va captivar a Món Brel The black rider, i la seva capacitat per transformar-se. Aquí serà una sorpresa", avança la directora. "Les cançons acompanyen molt bé les escenes, n'hi ha algunes que pràcticament són una cançó", explica l'actriu Roser Batalla, que el 1999 i ara s'ha encarregat, juntament amb Anna Ullibarri en aquesta ocasió, de traduir les cançons. Tretze anys després els temes no han perdut vigència, i només ha calgut posar-los al dia amb detalls com l'aparició de les noves tecnologies i els canvis en les joguines -les consoles s'han imposat- que s'esmenten als temes.
Un espectacle frenètic
Elisenda Roca es va reunir amb Joe DiPietro a Nova York abans de posar-se a treballar. T'estimo, ets perfecte, ja et canviaré té algunes acotacions, però la directora ha tingut prou marge per deixar-hi el seu segell. "El muntatge té algunes acotacions, molt ben marcades. Una de les escenes, L'autopista de l'amor -que relata el típic viatge en cotxe de tota una família-, s'ha fet en totes les versions, inclosa la catalana, amb cadires d'oficina amb rodes", explica Roca, que ha pogut potenciar a l'escena els diferents ritmes de la música: jazz, foxtrot, gòspel, rock, swing i country.
"T'estimo, ets perfecte, ja et canviaré és una obra endimoniada, Fregoli total, cal un equip molt compenetrat. A més de ser bons cantants i bons actors, els intèrprets han de tenir la capacitat de fer els canvis d'escena molt ràpidament", afegeix Roca. El muntatge es desenvolupa en un escenari net, i els actors van introduint els mínims elements de mobiliari que caracteritzen cadascuna de les 21 escenes que el formen. A més dels mobles, en aquesta ocasió, els llocs on succeeixen les accions estan suggerits per un seguit d'il·lustracions de Paula Bonet que es projecten al fons de l'escenari. "Hem treballat molt estretament. Volia donar una altra imatge a l'espectacle. Ella no havia fet mai un treball d'aquest tipus. Ha sigut tot un repte", explica Roca.
A més de la renovació d'un fenomen teatral, T'estimo, ets perfecte, ja et canviaré també suposa el retorn a la direcció teatral d'Elisenda Roca després de Misteriós assassinat a Manhattan, la versió teatral de la pel·lícula de Woody Allen que va estrenar el 2006. Des d'aleshores altres compromisos la van mantenir allunyada de l'escenari. "M'havien ofert un altre projecte que m'engrescava, però la televisió no em va permetre dedicar-m'hi absolutament com m'hi he pogut centrar ara", diu la periodista. "Espero que la gent s'ho passi molt bé. En aquests temps tan negres no hem de deixar que el teatre i la cultura es paralitzin. Ens hem de sobreposar i tirar endavant aquests projectes sigui com sigui", conclou.

No hay comentarios:

Publicar un comentario