Bonnie i Clyde viuen a Lesseps


Font: Belen Ginart (ara.cat) | Foto: Martina Matienzo
Què series capaç de fer per amor? ¿T’atreviries a robar? ¿A trair els altres? ¿A trair-te a tu mateix? Pensa-ho bé. No diguis que no d’entrada. ¿Ets capaç, com a mínim, d’entendre que hi ha gent disposada a gairebé qualsevol cosa per no perdre la persona estimada? L’actor Nao Albet sí. “No m’ha passat mai, però em puc posar en la pell d’algú a qui una relació el porta pel camí de l’amargor”.
El Nao s’ha vist abocat a reflexionar sobre la vulneració dels propis límits per entendre el comportament de l’Ángel Ros, un escriptor fracassat i cineasta aficionat i el personatge que a partir del 13 de març l’abocarà cada dia a l’abisme des de l’escenari del Teatre Tantarantana. El polièdric Albet (també director i dramaturg, a més d’integrant d’un impossible grup de música anomenat Rosa Chillón a l’exitosa sèrie de TVE Cuéntame ) és el coprotagonista de Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce. L’obra que el porta al Tantarantana és l’adaptació escènica de la primera (i conjunta) novel·la de Roberto Bolaño i Antoni García Porta, publicada el 1984 i reeditada l’any 2006 per l’editorial Acantilado.
BAIXADA ALS INFERNS
A l’Ángel Ros, el personatge de Nao Albet a l’obra, l’empenta per emprendre la personal baixada als inferns li dóna l’Ana Ríos Ricardi, una dona sud-americana de 22 anys, ideologitzada i violenta. Algú que frega la bogeria o potser seria més precís dir que hi viu immersa, interpretada per l’actriu Claudia Benito.
L’Ángel i l’Ana podrien ser perfectament uns moderns Bonnie i Clyde. Uns Bonnie i Clyde que, això sí, viuen (o més ben dit s’amaguen) a la plaça Lesseps i han desenvolupat tota la seva violenta carrera delictiva a Barcelona i rodalia.
L’actor i director Fèlix Pons és el responsable de la dramatúrgia i la direcció de la peça, un projecte de la productora barcelonina Arsenic Art Studio, de la qual Pons és director creatiu. Arsenic Art Studio és companyia resident al Tantarantana, on aquesta temporada presentarà cinc espectacles.
La novel·la Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce va tenir una gestació fascinant i desacomplexada. Bolaño, xilè (Santiago, 1953) però arrelat a Catalunya durant la segona meitat de la seva vida (va morir a la capital catalana el 2003), va partir d’un text del seu amic García Porta i el va anar fent, refent, eixamplant i retorçant fins a fer-ne un relat delirant que barreja influències (de l’alta literatura a la cultura pop), gèneres (de la pinzellada negra a la digressió intel·lectual, de la puresa literària al ritme cinematogràfic, amb una banda sonora molt diversa on Morrison i The Doors, per descomptat, hi tenen molt protagonisme) i atmosferes, fins a difuminar les fronteres entre realitat i deliri estupefaent, somni i evocació.
LA BARCELONA DELS 80
L’espiral delictiva dels dos protagonistes resulta de candent actualitat malgrat situar-se a la Barcelona de principis dels 80, amb una joventut famolenca d’experiències després de la llarga nit de la dictadura, i la fragilitat laboral i la lluita armada (ETA, Terra Lliure, grups anarquistes) com a teló de fons.
En la seva adaptació, realitzada amb el suport d’Antoni García Porta i Carolina López, viuda de Roberto Bolaño, Pons ha respectat la diversitat formal i conceptual de la història però n’ha condensat els personatges fins a reduir-los als dos principals, amb un acompanyament audiovisual (signat per Lyona) que serveix tant per introduir altres presències humanes com per situar el context.
“Hem optat per un sol espai, un pis de la plaça Lesseps amb la parella tancada allà durant un cap de setmana de sexe, drogues i música. L’Ángel i l’Ana recorden la seva història, però d’una manera que no permet saber si realment la reviuen o la inventen. Això ho haurà de decidir l’espectador”, convida Pons.
ROBERTO BOLAÑO, COMBUSTIBLE ESCÈNIC
Roberto Bolaño va ser un autor d’una entrega absoluta a la literatura. Prolífic, dotat d’una imaginació exuberant i un talent que va trigar a ser reconegut, però que amb el temps li va valer un seient a la primera fila dels clàssics contemporanis. El teatre català s’ha emmirallat diverses vegades en la seva obra, fonamentalment de la mà d’Àlex Rigola, que el va adaptar en el mític muntatge '2666' (en què actuava Fèlix Pons) i, recentment, a 'El policía de las ratas'.
'CONSEJOS DE UN DISCÍPULO...'
TEATRE TANTARANTANA
DE LES FLORS, 22 (BARCELONA)
Del 13 al 30 de març

No hay comentarios:

Publicar un comentario