El Teatre de Bescanó, més enllà de les pastanagues


Font: Jordi Camps i Linnell (elpuntavui.cat)
Que un teatre d'un petit poble de tan sols 5.000 habitants com és Bescanó s'acosti als 16.000 espectadors anuals, que hagi augmentat més d'un 50% la xifra d'entrades venudes en els seus quatre anys de funcionament i que, a més, una de les seves campanyes promocionals hagi transcendit en l'àmbit mundial, mereix una atenció especial.
És per això que, aprofitant la presència del director general de Creació i Empreses Culturals, Jordi Sellas, ahir els seus màxims responsables, amb Quim Marcé –el seu director– i l'alcalde Xavier Soy al capdavant, van convocar els mitjans per oferir un extens balanç que, amb els números a les mans, només es pot qualificar de “positiu” i “molt satisfactori”.
La trajectòria ascendent d'aquest equipament cultural municipal des que l'Ajuntament va rehabilitar ara fa quatre anys l'antic Teatre Municipal és espectacular. Només per començar, si el 2010 el teatre va encetar la programació amb 49 espectacles, el 2013 es va arribar als 66. I si a l'inici van passar per l'equipament un total de 10.321 espectadors, el 2013 ho van fer 15.757, un 52% més. Una altra xifra que pot deixar més d'un programador garratibat és la de gent que disposa del carnet d'Amics del Teatre –targeta de fidelització que atorga certs avantatges i descomptes–, que és de 2.671 persones. Tot això, en un municipi que no arriba als 5.000 habitants i que està a tocar de poblacions amb gran potencial cultural com Girona i Salt.
L'alcalde de Bescanó, Xavier Soy, no es podia sentir més satisfet i per afegir dades positives va destacar el fet que la programació és “autosuficient” i que, per tant, el consistori es limita a sufragar les despeses de manteniment. El pressupost del teatre és de 107.833 euros.
Un elogiat Quim Marcé, per la seva banda, va remarcar com de clau ha estat per donar a conèixer el teatre i oferir espectacles de primera línia el fet de ser escenari dels festivals de la transcendència de Temporada Alta i Black Music Festival.
Precisament, el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, va aprofitar per qualificar d'“excepcional” la tasca que es fa al Teatre de Bescanó. “Si Bescanó té 5.000 habitants i en porta 15.000 al teatre, vol dir que, si ho comparem amb Catalunya, que té set milions de persones, pels teatres catalans hi haurien de passar 21 milions d'espectadors, quan, realment, només n'hi ha uns dos milions”, va reflexionar Sunyer. Realment, extraordinari.

Una petita (gran?) revolució

Entre les claus de l'èxit del Teatre de Bescanó hi ha, sens dubte, les diverses iniciatives i campanyes promocionals que s'han endegat. La de les pastanagues, concebuda per queixar-se de la pujada de l'IVA cultural –quan va passar del 8% al 21%–, va aconseguir una notorietat que va traspassar fronteres. Aquella iniciativa que va captar l'atenció de mitjans de comunicació d'arreu del món va concloure l'any passat en un congrés a Nova York per explicar l'experiència. Ahir, el director del teatre va aprofitar la presència de Jordi Sellas per demanar que la Generalitat lideri accions en contra de l'IVA cultural en l'àmbit de país. “Si la campanya de les pastanagues la féssim a totes les sales del país, passaria de ser una queixa a ser una petita revolució”, va dir Marcé a un receptiu Sellas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario