Viatge al teatre elisabetià de Shakespeare i Marlowe


Font: Belen Ginart (ara.cat)
El 26 d’abril del 1564 naixia William Shakespeare. Pocs mesos abans havia nascut el seu col·lega i compatriota Christopher Marlowe. Els dos autors tindrien una vida i una posteritat dispars, però comparteixen la condició de grans representants del teatre elisabetià. 450 anys després del seu naixement, quatre sales barcelonines de petit format s’han posat d’acord per retre’ls homenatge amb el cicle 4 mirades / Shakespeare & Marlowe, quatre obres presentades com una ruta que es pot completar a preu reduït.
‘HAMLET’, SALA ATRIUM. “No és ni un heroi ni un antiheroi, és un de nosaltres”, diu Raimon Molins. Un Hamlet ple d’humanitat, amb els seus dubtes i contradiccions, és el que trobarà l’espectador que faci parada a la Sala Atrium en aquesta ruta. El més conegut dels personatges shakespearians apareix situat en un context contemporani en un muntatge en què Molins comparteix les tasques de direcció i dramatúrgia amb Marc Chornet. El mític Hamlet de Peter Brook, centrat en el protagonista i alleugerit d’algunes trames secundàries, ha servit d’inspiració per a un espectacle que la companyia ha assajat durant tres mesos. Un camí que van iniciar “amb la pretensió d’acostar Hamlet a nosaltres” i ha arribat a un port diferent: “Ens hem acabat acostant nosaltres a Hamlet. La contemporaneïtat ja existeix en l’obra, no calia modernitzar-la”. El muntatge, això sí, utilitza un acurat treball sonor i videogràfic.
‘EDUARD II’, TANTARANTANA. La companyia Parking Shakespeare, que cada estiu ofereix una obra del Bard a l’aire lliure, amb el fred s’aixopluga a l’interior d’una sala per submergir-se en una tragèdia de Christopher Marlowe, que malgrat ser coetani de Shakespeare està considerat també un dels seus referents. Marlowe, mort als 29 anys, va contribuir a modernitzar el lànguid panorama teatral de la seva època. La seva obra més coneguda, Eduard II, està centrada en la relació eròtica entre dos homes. Però a més, i sobretot, és una reflexió sobre el poder, i sobre les enveges, ambicions i jocs bruts que provoca. Roberto Romei és el director escollit per Parking Shakespeare per portar a escena la seva nova tragèdia d’hivern.
‘NIT DE REIS’, CÍRCOL MALDÀ. Parelles creuades, amors no correspostos, confusió, desig. Temes recurrents en Shakespeare que la companyia Els Pirates Teatre esprem a fons en una posada en escena que aposta per la senzillesa. La rocambolesca història de dos germans bessons separats per un naufragi va formar part de la programació de l’onzena edició del Festival Shakespeare de Barcelona i en aquest marc es va estrenar en funció única a la Biblioteca de Catalunya. Ara la peça retorna els seus intèrprets a un espai familiar: Els Pirates Teatre són els responsables de la gestió del Círcol Maldà. El director artístic del teatre, Adrià Aubert, és també el responsable de l’adaptació de la peça. “L’obra està tan ben escrita que la nostra feina ha consistit a intentar que el text parli sol i flueixi d’una manera natural”, explica Aubert. El muntatge té, a més, una altra característica que lliga molt amb la trajectòria d’Els Pirates Teatre: la música.
‘COM US PLAGUI’, AKADÈMIA. Si hi ha avui una companyia que s’ha distingit mundialment pels seus Shakespeares és la britànica Propeller, habitual al festival Temporada Alta. El grup, integrat només per homes, al més pur estil de l’època, s’ha distingit per la seva brillant mirada contemporània al clàssic. Dugald Bruce-Lockhart, director associat a la prestigiosa companyia, torna per segon any al Teatre Akadèmia de Barcelona per dirigir un muntatge shakespearià amb regust de Propeller, però amb actors catalans. Desprès de l’èxit, l’any passat, del seu Romeu i Julieta cuinat a la petita sala de l’Eixample, el director proposa ara una comèdia shakespeariana marcada per les usurpacions de poder, les baralles per l’herència paterna, els equívocs, la reflexió sobre la identitat i la reivindicació del vincle entre l’home i la natura. |
4 mirades / Shakespeare & Marlowe. 'Hamlet'. Sala Atrium. Fins a l’11/1. 'Eduard II'. Tantarantana. Del 17/12 a l’11/1. 'Nit de reis'. Círcol Maldà. Del 10 /12 a l’11/1. 'Com us plagui'. Akadèmia. Del 18/12 al 18/1

No hay comentarios:

Publicar un comentario